Vart tog benet vägen?

När man var liten lärde man sig att man inte skall glo på funktionshindrade. Men hur gör man när man inte har något val?

Tidigare idag mötte jag en man som saknade ett ben. Det var omöjligt att inte se på honom. Det fanns inte någon annan i närheten. Frågan var bara: var skulle jag kolla? Att fokusera blicken på ögonen kändes tillgjort. Han visste förhoppningsvis att jag var mer intresserad av hans handikapp.

Då slog det mig att jag inte hade en aning om, var jag ville stirra. På långt håll kunde man betrakta helheten. Men sen då? Benet fanns ju inte där. Varför skulle jag kolla efter ett ben som inte exsisterade? Självklart kunde jag se på det kvarvarande, men vad var det som var så intressant med det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback