Mors lilla mormor

Mormor fyller år. Jag, Wille, Birgitta och mamma har tagit oss till hemmet för att dricka kaffe och äta kaka (de du!). Det är någonting speciellt med att besöka ålderdomshem. Mormor sitter i sin stol och slickar sig om läpparna eftersom medicinen gör henne torr om munnen. Vill du ha kaffe mormor? "Neeee" säger hon och dricker både kaffet och sherryn.

Runt bordet har vi en liten tant med tjocka svarta bågar på glasögonen som om och om igen uttalar följande vers; "I min egen röv, i min egen säng och hela världen fadderalla.." Personalen frågar om de skall flytta på henne men vi tycker hon är ganska underhållande. Under tårtan så får jag ett litet nyp i sidan och när jag vänder mig om ser jag en liten farbor med stort plirande leende.
- Vad är det, undrar jag.
- Är det här jag bor, frågar han.

Vi sjunger allsång.
"Mors lille olle" är populär. Vi sjunger Sven Ingvars och allt vad de heter. Psalmboken åker fram. Mer sång.
- AKTA KONTAKTERNA, är det någon som skriker.
En liten tant har börjat dra i sladdarna till adventsljusstakarna.

"Ja må hon leva" och "Med en enkel tulipan". Birgitta håller tal. Sakta men säkert söker sig en liten gubbes hand mot burken med chokladbollar.
- Nej, det där får du inte äta. Du vet att du har diabetes.
- Nehepp, Skål då!

Mormor är nog nöjd
med sin födelsedag. Även om hon inte har sagt så mycket, drar hon på smilbanden när jag ler mot henne. Även om hon inte säger att hon känner igen mig, vet jag att hon inners inne gör det. Jag borde besöka henne oftare.
- Neee, säger mormor.

image17image18

Kommentarer
Postat av: josie

haha, jag skulle också vilja hälsa på där någongång. det verkar avra en upplevelse i sig det där med ålderdomhem och galna äldre människr är mycket roligare än galna unga. det är en sak som är säker!

2007-12-06 @ 22:48:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback